Valeo nie jest pierwszym gigantem motoryzacyjnym, który zmaga się z trudnościami w Europie. Redukcje zatrudnienia i zmiany organizacyjne w sektorze stają się coraz częściej normą w obliczu transformacji przemysłu motoryzacyjnego. Choć polskie zakłady pozostają istotnym elementem strategii firmy, przyszłość ich pracowników wymaga uwagi i wsparcia w czasie tych trudnych zmian.
Valeo: światowy gigant z trudnościami
Francuski dostawca części samochodowych Valeo, obecny na polskim rynku od 1996 roku, stoi w obliczu poważnych wyzwań. Firma ogłosiła redukcję zatrudnienia w Europie, która obejmie około 1000 miejsc pracy, w tym również pracowników z Polski. Planowane zmiany są wynikiem niepokojącej sytuacji w branży motoryzacyjnej, gdzie rosnąca konkurencja z Azji oraz spadek zamówień w Europie odbijają się na kondycji finansowej wielu firm.
Valeo od lat jest jednym z filarów polskiego sektora motoryzacyjnego. Pięć zakładów produkcyjnych oraz centra usług wspólnych, zatrudniające 7453 osoby, to imponujący wkład w lokalny rynek pracy. Jednak nadchodzące zmiany stawiają pod znakiem zapytania stabilność zatrudnienia w tych obiektach.
Dlaczego Valeo musi zwalniać?
Ogłoszone cięcia są konsekwencją trudnej sytuacji na rynku europejskim. Spadek zamówień i presja ze strony azjatyckich producentów pojazdów elektrycznych, którzy oferują tańsze rozwiązania, zmusiły Valeo do obniżenia prognoz sprzedaży. W październiku firma zasygnalizowała, że dalszy rozwój bez restrukturyzacji może być niemożliwy.
Najbardziej dotknięta jest Francja, gdzie planowane jest zamknięcie dwóch fabryk i zwolnienie ponad 800 pracowników. Jednak redukcje obejmą również inne kraje, w tym Polskę, Niemcy i Czechy. Choć szczegóły dotyczące polskich zakładów nie zostały jeszcze ujawnione, wiadomo, że zmiany dotkną nie tylko produkcji, ale także centrów usług wspólnych.
Polska w strukturze Valeo – co jest zagrożone?
Polska odgrywa kluczową rolę w strategii Valeo, szczególnie w obszarze produkcji oraz usług wspólnych. Zakłady w Skawinie, Czechowicach-Dziedzicach i Chrzanowie są znane z produkcji części do systemów chłodzenia, klimatyzacji i oświetlenia. Dodatkowo, centrum usług w Skawinie obsługuje globalne procesy firmy, takie jak finanse, IT czy zarządzanie łańcuchem dostaw.
Redukcja zatrudnienia w Polsce może oznaczać poważne konsekwencje dla pracowników i lokalnych społeczności. Szczególnie zagrożone mogą być miejsca pracy związane z produkcją tradycyjnych komponentów samochodowych, które ustępują miejsca nowym technologiom stosowanym w pojazdach elektrycznych.
Źródło: businessinsider.com.pl