Rozbudowa sieci drogowej w Polsce nabiera tempa dzięki wsparciu unijnemu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o przekazaniu ponad 2,2 mld zł na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Płońsk-Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. To kluczowe inwestycje, które połączą największe ośrodki miejskie w kraju i ułatwią podróżowanie tysiącom kierowców.
S7 Płońsk-Czosnów – droga łącząca Mazowsze
Na odcinek drogi ekspresowej S7 Płońsk-Czosnów przyznano ponad 1,2 mld zł unijnego wsparcia. Inwestycja obejmuje budowę blisko 35 kilometrów nowoczesnej drogi, która ma poprawić komunikację w województwie mazowieckim, łącząc powiaty płoński i nowodworski. Planowany koszt całkowity tego odcinka wynosi ponad 2,8 mld zł, a budowa realizowana jest w systemie „projektuj i buduj”.
Prace prowadzone są z zachowaniem przejezdności na dwóch pasach ruchu w każdym kierunku, co minimalizuje utrudnienia dla kierowców. Jedynym wyjątkiem jest przebudowa mostu na Wiśle i okolic Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1.
S7 to nie tylko kluczowa trasa dla Mazowsza, ale także ważny element całej sieci drogowej w Polsce. Droga ta ma połączyć Trójmiasto, Warszawę i Kraków, a docelowo osiągnąć długość około 750 kilometrów, stając się jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w kraju.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – nowe możliwości dla Pomorza
Drugą kluczową inwestycją, która otrzymała wsparcie unijne, jest Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Planowany koszt realizacji wynosi 2,9 mld zł, z czego ponad 1 mld zł pochodzi ze środków UE. Nowa obwodnica będzie mieć długość ponad 32 km, a także obejmie 6-kilometrową obwodnicę Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20.
Projekt ma na celu odciążenie istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta, tworząc zewnętrzny objazd, który połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w ciągu drogi ekspresowej S6. Dzięki temu kierowcy zyskają szybszy i bardziej komfortowy dojazd do różnych części województwa pomorskiego, a także do innych regionów kraju.
Fundusze FEnIKS – szansa na rozwój infrastruktury
Obie inwestycje realizowane są dzięki środkom z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Łącznie z tego programu GDDKiA pozyskała blisko 5 mld zł na budowę polskich dróg. To dowód na to, że unijne wsparcie odgrywa kluczową rolę w rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce.
Projekty takie jak S7 czy Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to nie tylko ułatwienia dla kierowców, ale również szansa na poprawę bezpieczeństwa na drogach i rozwój gospodarczy regionów. Każdy nowy kilometr drogi to krok w stronę lepszego połączenia miast i regionów – a przecież o to właśnie chodzi w nowoczesnym systemie transportowym.
Źródło: businessinsider.com.pl