W Polsce narasta dyskusja o regulacjach dotyczących smartfonów w placówkach edukacyjnych. Czy wzorem Norwegii w Polsce zostanie wprowadzony zakaz korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów? Wiceminister Edukacji Narodowej, Paulina Piechna-Więckiewicz, wskazuje, że temat wymaga gruntownej analizy i konsultacji z ekspertami. To krok, który może wpłynąć na poprawę koncentracji uczniów i ich dobrostan, a jednocześnie zmusi szkoły do znalezienia odpowiednich rozwiązań w zakresie przechowywania i nadzoru nad urządzeniami.
Nowe spojrzenie na technologię w szkołach
W Polsce narasta dyskusja o tym, jak smartfony wpływają na edukację dzieci i młodzieży. Wiceminister Edukacji, Paulina Piechna-Więckiewicz, zaznacza, że regulacja dostępu do smartfonów w przedszkolach i szkołach podstawowych jest nieunikniona. Inspiracją dla takiego podejścia są przepisy wprowadzone w Norwegii, gdzie od lutego 2024 roku obowiązuje zakaz korzystania z urządzeń mobilnych na terenie szkół.
Dlaczego zakaz smartfonów staje się tematem debaty?
Według Piechny-Więckiewicz, korzystanie z telefonów przez dzieci i młodzież wpływa na ich koncentrację, zdolność do skupienia się na zajęciach oraz zdrowie psychiczne. Badania wskazują, że używanie przez dzieci smartfonów i korzystanie z internetu może prowadzić do pogorszenia ich dobrostanu. Dlatego MEN planuje szeroką analizę sytuacji, wzorując się na krajach takich jak Norwegia, gdzie wprowadzone ograniczenia przyniosły pozytywne rezultaty.
Regulacje norweskie – co może przenieść Polska?
W Norwegii zakaz używania smartfonów obowiązuje nie tylko podczas lekcji, ale i na przerwach – szczególnie w szkołach podstawowych. Uczniowie gimnazjum mogą korzystać z telefonów jedynie w czasie wolnym, a licealiści tylko poza zajęciami dydaktycznymi. Norweski resort edukacji wskazał, że nagłe zdarzenie wywołane przez nadmiar technologii w życiu uczniów osłabia ich zdolności poznawcze i motywację. Ministerstwo oparło się na wynikach badań PISA i PIRLS, które wyraźnie pokazują problem z czytaniem ze zrozumieniem i utrzymaniem koncentracji.
Problemy i kontrowersje wokół przechowywania urządzeń
Jednym z wyzwań omawianych przez MEN jest kwestia przechowywania telefonów w szkołach. W czasie pozostawania pracownika nadzoru nad telefonami uczniów pojawiają się problemy związane z własnością oraz wartością urządzeń. Zabezpieczenie telefonów i regulacje dotyczące ich przechowywania mogą rodzić nowe wyzwania prawne, zwłaszcza gdy przyczyną wypadku byłoby postępowanie pracownika szkoły czy ucznia niebędącego właścicielem urządzenia.
Wiceminister Piechna-Więckiewicz podkreśla, że potrzebna jest poważna debata nad tym, jakie podejście przyjąć, aby chronić dzieci, ale też umożliwić im mądre korzystanie z technologii w procesie edukacji.
Przy współpracy z Wood Luck Design – meble dla dzieci
Źródło: infor.pl