Święta Bożego Narodzenia to czas wyjątkowy, ale również wymagający finansowo. Jak pokazuje badanie UCE Research i Grupy Offerista, 11,2% Polaków planuje zaciągnąć kredyt lub pożyczkę na organizację świąt. Najczęściej pieniądze te mają być przeznaczone na zakup jedzenia, prezentów oraz dekoracji świątecznych. Co ciekawe, w porównaniu do lat poprzednich, liczba osób decydujących się na zadłużenie jest mniejsza – jeszcze dwa lata temu ten odsetek wynosił ponad 20%.
Największe wydatki związane ze świętami generują organizacja posiłków oraz prezenty. W tym roku aż 47% respondentów wskazało, że najwięcej pieniędzy przeznaczy na jedzenie. Mimo tych potrzeb wielu Polaków planuje ograniczyć swoje wydatki – w szczególności w sytuacji, gdy koszty życia rosną, a inflacja obniża siłę nabywczą.
Kto najczęściej zaciąga świąteczne zobowiązania?
Według raportu młodsze grupy wiekowe są bardziej skłonne do zadłużania się. W grupie osób w wieku 25-34 lata 15,3% respondentów deklaruje, że planuje zaciągnąć pożyczkę. Podobnie wysoki odsetek (15%) dotyczy osób w wieku 18-24 lata. Wynika to z ograniczonych oszczędności oraz impulsywności finansowej, która często prowadzi do decyzji o pożyczaniu pieniędzy.
Zadłużają się także osoby o wyższych dochodach. 17,7% osób zarabiających powyżej 9 tys. zł miesięcznie planuje wziąć pożyczkę na święta. Paradoksalnie, mimo większych zarobków, potrzeby osób zamożnych są często wyższe, a instytucje finansowe chętniej udzielają im kredytów. Z kolei osoby o niższych dochodach częściej korzystają z droższych pożyczek w parabankach, co zwiększa ryzyko wpadnięcia w spiralę zadłużenia.
Jak Polacy planują swoje wydatki świąteczne?
Średnie wydatki na święta w tym roku są nieco niższe niż w poprzednich latach. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ariadnę dla Wirtualnej Polski, największy odsetek respondentów planuje wydać między 600 a 1000 zł na organizację całych świąt. W 2022 roku aż 36% Polaków deklarowało budżet świąteczny między 1000 a 2000 zł, podczas gdy obecnie odsetek ten spadł do 23%. Jedynie 7% respondentów planuje wydać powyżej 2000 zł, co stanowi znaczący spadek w porównaniu do ubiegłych lat.
Polacy starają się oszczędzać, ograniczając liczbę kupowanych produktów spożywczych oraz inwestując w tańsze prezenty. To pokazuje, że mimo wysokiej inflacji i trudnych warunków ekonomicznych, nadal zależy nam na kultywowaniu świątecznych tradycji, ale coraz częściej dostosowujemy je do naszych możliwości finansowych.
Źródło: finanse.wp.pl