W ostatnim czasie pojawiły się niepokojące informacje dotyczące zwolnień grupowych w Lear Corporation, międzynarodowej firmie z sektora motoryzacyjnego. W polskim zakładzie w Pikutkowie, gdzie do tej pory zatrudniano setki osób, już w grudniu mają rozpocząć się redukcje zatrudnienia, które potrwają do marca przyszłego roku – donosi portalwloclawek.pl. Zakład w Pikutkowie nie zostanie jednak całkowicie zamknięty.
Mocna redukcja zatrudnienia w Lear Corporation
Lear Corporation poinformował, że ze względu na zakończenie niektórych projektów i przeniesienie części produkcji do nowej lokalizacji, liczba pracowników w zakładzie w Pikutkowie zostanie znacząco zmniejszona. Początkowo przewidywano, że aż 850 osób straci pracę, jednak część z nich zdecydowała się samodzielnie odejść, co obniżyło ostateczną liczbę zwolnień do 608 osób. Firma zapowiada, że mimo zwolnień zakład w Pikutkowie pozostanie aktywny – około 230 pracowników, głównie w działach logistyki, utrzyma zatrudnienie. Decyzja ta ma na celu optymalizację kosztów i dostosowanie produkcji do aktualnych potrzeb rynkowych.
Trudna sytuacja branży motoryzacyjnej
Problemy Lear Corporation odzwierciedlają szersze trudności, z jakimi boryka się obecnie sektor motoryzacyjny w Polsce i Europie. Jak informuje dziennik „Rzeczpospolita”, w ciągu ostatniego roku liczba menedżerów przewidujących spadek produkcji w tym sektorze wzrosła pięciokrotnie. Spadki te potwierdzają dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) – sprzedaż nowych samochodów w UE zmniejszyła się o 6,1% we wrześniu w porównaniu z rokiem ubiegłym, a w sierpniu spadek wynosił ponad 18%. Niska rentowność branży i rosnące koszty operacyjne tylko pogłębiają problemy firm motoryzacyjnych, utrudniając im stabilizację finansową i utrzymanie produkcji na dotychczasowym poziomie.
Kolejny gigant branży motoryzacyjnej może mieć problemy
Kolejne niepokojące wieści płyną z Niemiec, gdzie ZF Friedrichshafen AG, niemiecki potentat motoryzacyjny, planuje likwidację fabryki i zwolnienie 14 tysięcy pracowników w ciągu najbliższych czterech lat. ZF prowadzi działalność również w Polsce, gdzie w siedmiu miastach zatrudnia ponad 12 tysięcy osób. Choć obecnie nie ma oficjalnych informacji o planowanych zwolnieniach w Polsce, restrukturyzacja spowodowana problemami finansowymi rodzi niepewność co do przyszłości polskich oddziałów. Decyzja ZF Friedrichshafen AG, podobnie jak działania Lear Corporation, może być zwiastunem dalszych redukcji zatrudnienia w branży motoryzacyjnej.
Źródło: money.pl