PKP Cargo ogłosiło decyzję o zakończeniu współpracy z częścią działaczy związkowych, tłumacząc to koniecznością oszczędności w obliczu problemów finansowych spółki. Według prezesa Marcina Wojewódki koszty związane z ich zatrudnieniem sięgają 4,5 miliona złotych rocznie. Decyzja ta jest częścią szerszej restrukturyzacji, mającej na celu poprawę stabilności finansowej przewoźnika.
Drastyczne cięcia. PKP Cargo zwalnia związkowców
PKP Cargo, jeden z największych przewoźników kolejowych w Polsce, zmaga się z poważnymi trudnościami finansowymi. W związku z tym, jak ogłosił Marcin Wojewódka, pełniący obowiązki prezesa spółki, podjęto decyzję o wypowiedzeniu umów działaczom związkowym zwolnionym z obowiązku świadczenia pracy. Jak zaznacza Wojewódka, cięcia te mają na celu redukcję kosztów i są częścią większej restrukturyzacji, której podlega firma. Roczny koszt zatrudnienia związkowców, wynoszący aż 4,5 miliona złotych, jest dużym obciążeniem dla PKP Cargo. Prezes określił grupę działaczy mianem „oligarchów”, podkreślając, że decyzja jest konieczna, aby spółka mogła dostosować się do aktualnych warunków rynkowych.
Prezes PKP Cargo o własnych zarobkach i restrukturyzacji
Podczas wywiadu w RMF FM Wojewódka ujawnił również swoje wynagrodzenie, które wynosi 48 tysięcy złotych brutto miesięcznie. Dodatkowo, ma on prawo do 5 tysięcy złotych na koszty reprezentacyjne, z których, jak przyznał, nie korzysta od pół roku. Ostatnie wynagrodzenie, jakie otrzymał, wyniosło 28 tysięcy złotych. Zaznaczył, że nie kieruje się motywacją finansową, a jego celem jest efektywne zarządzanie firmą. Prezes wyjaśnił również, że prowadzony jest proces zwolnień grupowych w PKP Cargo, który może objąć około 3800 osób. Wojewódka zapewnił, że PKP Cargo podejmuje działania, by zapewnić pracownikom nowe miejsca pracy, m.in. poprzez podpisywanie listów intencyjnych z innymi firmami.
Transport intermodalny i przyszłość PKP Cargo
W obliczu nadchodzących zmian w branży, Wojewódka wskazał na kluczową rolę rozwoju transportu intermodalnego, który uznał za przyszłość transportu towarowego w Polsce. Prezes PKP Cargo zaznaczył, że w perspektywie 10-15 lat przewóz węgla ma zostać wyeliminowany na rzecz odnawialnych źródeł, wskazując, że konieczne będą dalsze inwestycje, aby kolej stanowiła konkurencyjną alternatywę dla transportu drogowego.
Czytaj także: Wstrzymane wypłaty dla pracowników PKP Cargo
PKP Cargo stoi przed wyzwaniem przekształcenia swojego modelu biznesowego, by dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku. Zdaniem Wojewódki kluczowe będzie wsparcie rządu i wprowadzenie regulacji, które pomogą przenieść większą część transportu ciężarowego na tory, co pozwoli zmniejszyć obciążenie dróg i zanieczyszczenie środowiska.
Źródło: Business Insider