Trendy związane z rynkiem pracy po części wynikające z przemijalności pokoleń ulegają zmianom. Widać to właśnie w najnowszych badaniach. Wskazują one, że wyższa płaca nie jest już najważniejszym czynnikiem, gdy w grę wchodzi zmiana zatrudnienia. Do głosu dochodzą niemniej istotne kwestie, takie jak rozwój, czy niezadowolenie z dotychczasowego pracodawcy.
Przyczyny zmiany pracy
Kwestie związane z rotacją na rynku pracy znajdziemy w najnowszej edycji badania Instytutu badawczego Randstad “Monitor rynku pracy”. Jak wynika z jego analizy, od ostatniego badania nastąpił niewielki spadek wśród pracowników, którzy zmienili pracodawcę w ciągu ostatnich 6 miesięcy (z 19% na 18%). Nadal jednak część zatrudnionych szuka nowych perspektyw zawodowych.
Zaskakujące są jednak najważniejsze czynniki wpływające na podjęcie decyzji o zmianie pracy. Do tej pory na czele listy utrzymywało się wyższe wynagrodzenie u nowego pracodawcy. Obecnie wartość ta plasuje się dopiero na trzecim miejscu (38%). W najnowszej edycji badania najważniejszym powodem do zmiany pracy jest chęć rozwoju zawodowego oraz niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy (po 40%). Pracownicy nieco rzadziej wskazywali na korzystniejszą formę zatrudnienia u nowego pracodawcy (34%) oraz na utratę pracy u poprzedniego pracodawcy (31%). Spora część badanych wskazywała, że pracowała już tak długo w poprzedniej pracy, że nadszedł najwyższy czas ją zmienić (24%).
Kto poszukuje nowego zatrudnienia?
Badanych, którzy wyrazili chęć zmiany pracy, było 10% (11% w I kwartale 2024 roku). Na przeciwstawnym biegunie znajdziemy 44% pracowników, którzy w ogóle nie szukają nowego zatrudnienia. Jednocześnie najwięcej, bo aż 46% badanych nie szuka aktywnie pracy, ale rozgląda się za ofertami. Ta grupa daje sobie swobodę w podejmowaniu decyzji o zmianie zatrudnienia, łącząc ją z pojawieniem się atrakcyjnej do tego okazji.
Najwięcej osób, które aktywnie szukają pracy mieszka w regionie centralnym kraju (12%) oraz jest w wieku 18-29 lat i 30-39 lat (po 12%). Jeśli chodzi o konkretne stanowiska, nowe zatrudnienie jest celem najczęściej dla sprzedawców i kasjerów oraz pracowników fizycznych niewykwalifikowanych (po 14%), a także dla kierowców (12%).
Ile trwa znalezienie nowej pracy?
Od ostatniego badania w I kwartale zaszły również zmiany dotyczące czasu znalezienia nowej pracy. W II kwartale uległ on wydłużeniu, wynosząc obecnie 3,1 miesiąca (w I kwartale 2,8 miesiąca). Wynika to z różnych czynników, nie tylko mniejszej liczby ofert pracy, ale też mozolnego poszukiwania tej najbardziej atrakcyjnej propozycji, która idealnie spełni oczekiwania kandydata.
Najliczniejsza grupa badanych wskazywała, że znalezienie nowej pracy zajęło im od 2 do 3 miesięcy (35%) oraz 1 miesiąc (29%). Najdłuższy czas wynoszący 6,0 miesiąca wskazywano w regionie północnym kraju. Z kolei najszybciej nowe zatrudnienie można było znaleźć w obszarze południowym (2,1 miesiąca).
Czy benefity i świadczenia socjalne są wystarczająco atrakcyjne?
W badaniu Randstad uwzględniono także benefity i świadczenia socjalne, które są oferowane przez pracodawców i akceptowane przez pracowników. Jak wyglądają najnowsze dane w tej kwestii?
Najbardziej atrakcyjnym benefitem dla 19% pracowników jest prywatna opieka zdrowotna (oferuje ją 25% pracodawców). Na kolejnym miejscu znalazło się ubezpieczenie na życie, uzyskując 13% (oferuje je 34% pracodawców). Podium zamyka samochód służbowy z wynikiem 12% (oferuje go 15% pracodawców). Wśród badanych 8% pracowników wskazywało także na szkolenia (oferuje je 35% pracodawców) oraz tyle samo osób na ubezpieczenie na wypadek utraty pracy (oferuje je 6% pracodawców). Co ciekawe, popularne jeszcze niedawno karty sportowe są ważne dla niewielu, bo 4% zatrudnionych, podczas gdy są one oferowane przez 24% firm.
Jeśli chodzi o świadczenia socjalne, dla pracowników najważniejsze są wczasy pod gruszą z wynikiem 22% (oferuje je 24% firm). Dla 12% badanych istotne są paczki lub prezenty dla rodzin oraz dzieci na święta (oferuje je 27% pracodawców). Z perspektywy 11% pracowników duże znaczenie mają też nisko oprocentowane pożyczki na remont lub zakup mieszkania (oferuje je 11% firm). Duże różnice w ofercie pracodawców i oczekiwaniach zatrudnionych znajdziemy w dwóch kwestiach. Chodzi o imprezy lub wyjazdy integracyjne, które są ważne tylko dla 7% badanych, a proponuje je aż 25% firm. Drugim świadczeniem są pikniki firmowe, na które wskazało tylko 2% respondentów, a jednocześnie organizuje je 15% pracodawców.