
Jeszcze niedawno kolejowe bocznice popadały w zapomnienie. Firmy przemysłowe masowo z nich rezygnowały. Transport drogowy wydawał się tańszy, prostszy i bardziej elastyczny. Bocznice były kosztowne w utrzymaniu, a do tego wymagały spełniania rygorystycznych norm narzucanych przez Urząd Transportu Kolejowego. Dziś sytuacja się zmienia. Infra Silesia, należąca do DB Cargo Polska, wyczuła nowy trend i zaczyna grać pierwsze skrzypce w jego kształtowaniu.
Firmy, które kiedyś zlikwidowały bocznice, dziś chcą je odzyskać. Zmiany klimatyczne i presja na ograniczenie emisji CO₂ sprawiają, że kolej wraca na piedestał jako ekologiczna alternatywa dla transportu ciężarowego. Szczególnie opłaca się na dystansach powyżej 300 km — tam, gdzie samochody zaczynają przegrywać z efektywnością i skalą kolejowego transportu.
Rosnące zamówienia i nowe ambicje
Infra Silesia nie zwalnia tempa. Po realizacjach dla liderów z branży paliwowej i chemicznej, aktualnie modernizuje bocznicę dla dużego gracza z sektora stalowego. Jednocześnie firma rozwija swoje kompetencje w obszarach automatyki kolejowej i systemów sterowania ruchem. Coraz częściej pojawia się przy stołach negocjacyjnych dotyczących dużych projektów infrastrukturalnych — nie tylko modernizacyjnych, ale także zupełnie nowych inwestycji.
To jednak nie wszystko. Spółka chce odegrać większą rolę w modernizacji całej sieci kolejowej w Polsce. Coraz odważniej sięga po kontrakty wykraczające poza swoją dotychczasową specjalizację. Dla firmy to ogromna szansa — i wyraźny sygnał, że kolejowa infrastruktura staje się ponownie jednym z filarów zrównoważonego rozwoju.
Zielona energia i kolej – duet przyszłości
Kolej to jedno, ale Infra Silesia stawia również na OZE. Firma pracuje nad innowacjami łączącymi kolej z odnawialnymi źródłami energii. To kierunek, który może zmienić sposób postrzegania całej branży. Zamiast tradycyjnych rozwiązań — zielona logistyka, zautomatyzowana i oparta na energii ze słońca czy wiatru.
Dla Infra Silesii to nie tylko moda, ale konkretny plan rozwoju. Wspierając transformację energetyczną, spółka buduje przyszłość transportu i infrastruktury w Polsce. A przy tym — dba o to, by kolej znów była nie tylko szybka i tania, ale też ekologiczna.
Źródło: Businessinsider.pl