Benefity dla pracowników są obecnie bardzo ważnym czynnikiem na rynku pracy. Pozwalają nie tylko przyciągnąć, ale i zatrzymać na dłużej wykwalifikowanych pracowników. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego na zlecenie Benefit Systems, rynek ten w Polsce wart jest już ponad 16 miliardów złotych.
Benefity pozapłacowe z perspektywy pracodawców
Nowoczesne firmy muszą brać pod uwagę kompleksowe podejście do rekrutacji, by mieć szansę na zdobycie utalentowanych pracowników. To pociąga za sobą dynamiczny rozwój rynku benefitów pozapłacowych, który według badania dla Benefit Systems wart już wiele miliardów złotych. Według analizy aż 91% pracodawców, którzy prowadzą małe, średnie i duże firmy chce w 2024 roku utrzymać lub zwiększyć budżet na tego typu świadczenia. Przeciętny koszt dla firmy, który pozwala pokryć wydatki związane z benefitami pozapłacowymi na jedną osobę, wynosi w skali roku 2020 złotych.
Jeśli chodzi o wybór, wiele zależy od wielkości firmy. W tych mniejszych jest to średnio 6 różnych świadczeń. Z kolei w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających ponad 250 pracowników, wybór wzrasta do 8 benefitów.
Trend ten wzmacnia fakt, że aż 80% badanych pracodawców widzi pozytywny wpływ oferowanych świadczeń na satysfakcję zatrudnionych, a w konsekwencji również na mniejszą rotację kadrową i większe zaangażowanie w wykonywaną pracę.
Benefity pozapłacowe z perspektywy pracowników
Badanie dla Benefit Systems wskazuje również benefity pozapłacowe, które cieszą się największym uznaniem wśród pracowników. Należą do nich świadczenia nawiązujące do rozwoju osobistego, czyli kursy, szkolenia, doradztwo oraz dofinansowanie nauki. Do listy docenianych przez zatrudnionych benefitów można dopisać także te, które dotyczą regeneracji. Chodzi o zapewnienie masaży, fizjoterapii, dofinansowania wypoczynku oraz karty MultiSport, która wspiera aktywność fizyczną. Pracownicy chętnie korzystają również z zakładowych podwyżek i szkoleń językowych.
Dla 65% badanych pracowników benefity pozapłacowe powinny być czymś wyjątkowym i zapewnić dostęp do usług, czy produktów, na których można zaoszczędzić na wydatkach we własnym budżecie. Z drugiej strony najnowsze badanie „Barometr Polskiego Rynku Pracy” opracowanego przez Personnel Service wskazuje, że aż 64% pracowników wolałoby otrzymać podwyżkę, a 54% premię niż dostęp do benefitów. Zatrudnieni wskazali, że w pierwszej kolejności na realizację hobby trzeba mieć czas i pieniądze. To może nieco utrudniać realizację założeń, które wspierają politykę benefitów pozapłacowych.